‘Voor het onderwijs liggen er ontzettend veel kansen in data-analyse’

Leydi van den Braken is trainee in de raad van toezicht van Stichting Meerkring. In het dagelijks leven werkt 
ze als Business Information Consultant bij een hypothecaire dienstverlener en is ze gespecialiseerd in het analyseren van data. Volgens haar biedt data-analyse ontzettend veel kansen voor het onderwijs. ‘Het onderwijs is nog niet gewend aan sturen op cijfers.’

‘Data-analyse gebeurt inmiddels overal’, vertelt Leydi. ‘In alle sectoren worden gegevens verzameld om inzicht te verkrijgen. 
In het onderwijs is dit echter nog nieuw. Ik houd me bezig met wat data-analyse voor de non-profit sector kan betekenen. Ik zorg ervoor dat mensen meer kennis krijgen over wat data-analyse precies is en dat ze er vertrouwd mee raken. Want het roept nogal eens vragen op. Wat precies het voordeel is van data-analyse voor -in dit geval- de kwaliteit van het basisonderwijs, bijvoorbeeld.’

Persoonlijke leerlijnen

‘Met het analyseren van gegevens kunnen we bijvoorbeeld inzicht krijgen in de prestaties van de kinderen’, legt Leydi uit. ‘Dat gebeurt op veel plekken al, maar je kunt bijvoorbeeld de bevoegdheden  van de leerkracht koppelen aan de scores in de klas. Is daar een verband? Daarnaast is er steeds meer vraag naar persoonlijke leerlijnen via bijvoorbeeld online modules. Hoe meer we weten van een leerling, hoe meer we onderwijs op maat kunnen bieden.’

Profielen

‘Er worden al profielen samengesteld van leerlingen, op basis van bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, inkomen van de ouders, culturele context. Dit zijn er niet een paar, maar honderdduizenden profielen. Gepersonaliseerd onderwijs komt zo steeds dichterbij. Nu is dat lastig, met 30 kinderen en in de traditionele rol van de leraar. De leraar wordt steeds meer begeleider.’

Verwachtingen

‘Natuurlijk zitten er risico’s aan deze ontwikkeling. Waar we voor op moeten passen is dat we gaan werken met verwachtingen. Dat we prestaties gaan voorspellen op basis van variabelen, in plaats van door te kijken naar de leerling.’

AVG

Hoe zit het met de nieuwe privacywetgeving? 'Data analyse en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hoeven elkaar niet per se te bijten’, legt ze uit. ‘Niet alle gegevens zijn persoonsgegevens. Het gros is niet herleidbaar naar de persoon. Vanzelfsprekend stelt men vragen, en dat is ook goed. Dat hoort bij pionieren.’

Wil je verder praten met Leydi over dit onderwerp? Mail dan naar info@meerkring.nl, dan komt je e-mail bij haar terecht.

Meerkringscholen zijn transparante scholen.
We laten zien welke keuzes we maken, en waarom openbaar onderwijs van en voor iedereen is.
Meerkringscholen begeleiden kinderen bij hun ontwikkeling
We gaan met ze mee op ontdekkingstocht en rusten ze toe voor de toekomst

Contact

Stichting Meerkring
Amsterdamseweg 41
3812 RP Amersfoort
Tel.: 033 479 98 17
E-mail: info@meerkring.nl

Plan Route

Social media

Volg ons op social media